«Отців і праотців, дідів, і прадідів, від перших аж до останніх...
всіх пом'яни, Спасе наш!»
(З Утрені суботи перед М'ясопусною неділею)
Вже стало певною традицією, що у перші дні листопада, тобто перед
святим Дмитрієм, ми молимося за наших померлих родичів, жертвуємо за них
наші молитви, просимо за них Служби Божі. Ця практика бере свій початок
у традиції латинської церкви, бо згідно григорянського календаря 2
листопада є Днем всіх Померлих; в той час, коли у нашій церкві
офіційними днями молитви за померлих, чи, як ми їх називаємо, «задушними
днями» чи «поминальними» є: Задушні суботи - перед неділею М'ясопусною,
друга, третя і четверта субота Великого Посту та субота перед Зеленими
Святами. Крім того Церква має прадавній звичай поминати померлих у 9-ий і
40-ий день після смерті та у річницю смерті.
Оскільки листопадові дні вдійсності стали для багатьох наших родин
часом спільної молитви, хотівби відповісти на запитання, яке я поставив
на початку: Що ж ми можемо зробити для наших близьких, які вже відійшли з
цього світу?
Можемо, згідно вчення Святої Церкви, так окреслити діла милосердя, якими добрий хистиянин вшанує своїх померлих:
- Найперше, вділити після смерті похорон з належною повагою до тіла.
- Молитися за них.
- Робити милостині в наміренні «за їхні душі».
- Жертвувати чи «просити» Службу Божу за їхні душі.
А зараз детально переглянемо те, що було сказано:
1. Ми повинні похоронити тіло по-християнськи з належною повагою, бо це є наказ Божий: «Сину,
зронюй над померлим сльози, розпочинай голосіння, як личить тяжко
стражденному; поховай його тіло, як звичай велить, і могили його не
занедбуй» (Сирах 38, 16). Потрібно йти за таким наказом, тому, що і ми колись помремо; тому, що віримо у воскресіння тіл (Символ Віри),
знаючи однак, що навіть, коли б тіло з різних причин не мало б
належного поховання, всерівно воскресне «останнього дня»; і тому, щоб
отримати заслуги, будучи поховання – ділом милосердя для тіла (це є
одне з семи діл милосердя для тіла): «Отож, коли ти з Сарою молився, я
заносив ваші молитви перед славу Господню. І як ти ховав мертвих, я
чинив так само» (Товит 12,12).
2. Ми повинні молитися за них, про що говорить Святе
Письмо: в Старому Завіті читаємо, що Юда Макавей після перемоги над
ворогами просив, щоб молилися за померлих «бо це свята і спасенна
думка молитися за померлих, щоб вони очистились від своїх гріхів. Тому
він і приніс жертву благання за мертвих, щоб вони звільнилися від гріха»
(2 Мак. 12:43-46). Христова Церква продовжила цей побожний звичай:
в перших століттях християнства, коли похорон відбувався перед
полуднем, то в церквах за душу покійного служили Святу Літургію. Є
письмові згадки про похорон св. Моніки, матері Св. Августина († 430),
який каже, що на похороні своєї матері він правив Святу Літургію, як це
було у звичаю. Історик Євсевій († к. 340) говорить про відправу Святої
Літургії на похороні цісаря Костянтина Великого († 337). Коли ж похорон
відбувався пополудні, то Літургії вже не було, а головну частину
похорону творили співи псалмів і читання святого Письма.
Нашою молитвою ми виявляємо нашу любов, полегшуємо кари, як каже св.
Августин, за які «можливо» терплять чистилище, а також сприяємо щоб були
цілковито звільнені від кар.
3. Ми повинні робити діла милосердя, давати милостиню в наміренні померлих душ. «Зібрав 2000 драхм сріблом і послав їх в Єрусалим, щоб там приносили жертви за гріхи тих, що полягли у битві» (2 Мак 12, 43).
Так як ми даємо милостиню бідним та хворим, бо вони терплять, так
само, жертвуємо милостиню за померлих, бо ті терплять у чистилищі: бо як
каже св. Августин, що найменша кара у Чистилищі є важчою за будь-які
кари тут на землі. Душі у Чистилищі є дуже «бідні духовно», бо після
смерті не можуть більше отримати заслуг для вічного життя. Наша
милостиня, як і молитва буде для них допомогою, а коли вони підуть до
неба, будуть молитися за нас. Душам в чистилищі можуть помогти Боже
милосердя та наші молитви та наші добрі діла. Христові слова «Що-небудь ви зробили одному з моїх братів найменших - ви мені зробили» (Мт. 25:40) мають спонукати нас робити діла милосердя.
4. Ми повинні жертвувати за них «найкращу молитву» - Службу Божу.
Для тих, які у Чистилищі – буде допомогою, щоб швидше діститися до
неба, для тих, які вже в небі – буде подякою за спасіння. Для тих, що
вже у пеклі, на жаль, нічим не допоможе, проте стає потіхою для живих,
які моляться. Св. Моніка, будучи на смертельній постелі, просила свого сина Августина: «Похороніть
моє тіло, де б це й не було, і про нього не журіться. Однак одного у
вас прошу, щоб ви завжди на Святій Літургії пам'ятали про мене». Св. Єфрем Сирійський († 373) у своїм заповіті залишив таку просьбу: «Дайте
мені на прощання молитву, псалми і Жертву Святої Літургії. А по 30 днях
зробіть поминки за мене, бо померлі дістають поміч через Святу
Літургію, що її живі жертвують».
Слуга Божий Іван Павло ІІ у своєму «Заповіті» писав: «Після смерті прошу про Службу Божу і молитви» (Запис 1990 року).
Кожна Служба Божа є найкращою молитвою і вона одна могла б усі душі
звільнити з чистилища, якщо б на це була воля Божа. Ми, що беремо участь
у Службі Божій, можемо заслуги з неї жертвувати за душі в чистилищі.
Всі наші «поховання», молитви, діла милосердя і милостині,
та Служба Божа, є виявом віри у воскресіння з мертвих. Цє є одна з правд
віри, яка грунтується на факті Воскресіння з мертвих Господа нашого
Ісуса Христа. Церква, яка є містичним Тілом Христовим, що об'єднує всіх
охрещених на землі, в небі і в чистилищі, старається постійно нагадувати
своїм вірним про важливість такого нашого «спілкування» з мертвими
через молитви. Взаємне з'єднання всіх вірних на землі, в небі і в
чистилищі ми називаємо спільнотою святих. Всіх членів тієї потрійної
спільноти зв'язує одна і та сама любов до Господа Бога і до ближніх.
Власне на вченні про спільноту святих основується наш звичай молитися за
померлих, головно за душі у Чистилищі, бо душі, що в небі, вже не
потребують наших молитов, а тим, що в пеклі, наші молитви нічого не
допоможуть.
Св. Іван Золотоустий сказав: «Ти кажеш: «Я оплакую моїх
дорогих померлих». Але було б краще, якщо б ти помагав їм молитвами,
милостинею і Святою Літургією, а не тільки сльозами».
Нехай це повчання про відношення до наших померлих, яке має
бути християнським, тобто основуватись на вірі про воскресіння, та
чистим від різних вірувань та забобонів, допоможе кожному з нас зростати
у любові до Бога і до ближніх, а зробити щось для наших дорогих
померлих – є, власне виявом нашої любові до них.
о. Йосафат Бойко, ВС
Джерело: Воїни Христа Царя
Немає коментарів:
Дописати коментар