ЗАХИСТИМО МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ!



ЛЮБОВ
довготерпелива, любов – лагідна, вона не заздрить, любов не чваниться, не надимається, не бешкетує, не шукає свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не тішиться, коли хтось чинить кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить.
ЛЮБОВ НІКОЛИ НЕ ПРОМИНАЄ!

***

ЗАХИСТИМО МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ!

На цьому блозі викладатиметься інформація та інші матеріали для ВСІХ людей, бажаючих взяти участь у безстроковій АКЦІЇ "ЗАХИСТУ ЖИТТЯ"...

Слава Ісусу Христу!

Любі, у Христі Ісусі, брати й сестри, щановні відвідувачі моїх приватних блогів, новий блог, присвячений для поширення у мережі вкрай необхідної інформації про ЗАХИСТ та ЗБЕРЕЖЕННЯ ЖИТТЯ, усім, ще ненародженим дітям, але повноправним особам української нації, даним нам у дар від Небесного Отця...

ЗАКЛИКАЮ ВАС брати активну участь у позатерміновій акції - ЗАХИСТИМО МАЙБУТНЄ УКРАЇНИ!

З повагою, сл.Б. Леонід.

Заохочення до духовного життя (2 книга)

Тома Гемеркен Кемпійський
Аскетична бібліотека
Друга книга.
Заохочення до духовного життя.

Розділ 1
Про життя всередині душі.
  • Царство Боже є між вами, каже Господь (Лк.17,21). Навернися цілим своїм серцем до Господа і покинь цей нужденний світ, і твоя душа знайде бажаний спокій.
  • Вчися погорджувати змисловим світом й віддаватися внутрішньому життю, і побачиш, що Царство Боже завітає до тебе.
  • А Царство Боже - це мир і радість у Святому Дусі (Рм.14,17); безбожні його не мають.
  • Христос завітає до тебе і потішить, якщо в серці приготуєш для нього достойне привітання.
  • Вся Його слава і величність походить із глибини серця, бо тільки там Йому добре.
  • У серці духовної людини Він часто гостює, солодко розмовляє, ласкаво потішає, приносить святий спокій та напрочуд дивну дружбу.
  • Ну, вірна душе! приготуй своє серце для цього нареченого, щоб забажав до тебе завітати і в тобі перебувати.
  • Бо Він так каже: " Коли хтось мене любить, то й слово моє берегтиме і злюбить його мій Отець, і прийдемо ми до нього, і в ньому закладемо житло"(Йо. 14,23).
  • Отже дай Христові увійти в твоє серце, а все інше не допускай.
  • Коли матимеш Христа, тоді станеш багатим і буде у тебе всього доволі.
  • Він дбатиме про тебе і щиро про все старатиметься, і тоді не буде потреби покладатися на людей.
  • Бо люди швидко змінюються і несподівано покидають нас. А Христос залишиться повіки і вірно стоятиме біля тебе аж до кінця.
  • Не треба занадто надіятися на немічну і смертну людину, хоч би вона й була дбайлива і до вподоби тобі, та й тим не треба багато журитися, коли хтось часом, тобі противиться і суперечить.
  • Ті, що з тобою сьогодні в злагоді, завтра можуть противитися і навпаки; люди часом, мов вітер, мінливі.
  • Всю свою надію покладай на Бога; нехай Він стане твоїм страхом і твоєю любов`ю. Він заступиться за тебе і, безсумнівно, зробить так, як буде для тебе найкраще.
  • Не маєш тут постійної домівки (Єв. 13,14); і де б ти не був, залишишся чужинцем і подорожнім; і ніколи не будеш мати спочинку, якщо не з`єднаєшся сердечно з Христом.
  • Чому розглядаєшся тут на всі боки, коли це не місце твого спочинку?
  • Твоя домівка має бути на небесах, а на все земне повинен дивитися мимохідь.
  • Усе те минає і ти разом із ним.
  • Гляди ж, щоб ти до чогось не прив`язався, та щоб воно не полонило й не погубило тебе.
  • Твоя думка нехай буде із Всевишнім, а твоя молитва нехай без упину звертається до Христа.
  • Коли не вмієш роздумувати над високими і небесними правдами, залишайся при муках Христових і радо перебувай у Його святих ранах.
  • Бо коли всім серцем припадеш до ран і предорогих синців Ісусових, то почуєш велику допомогу в біді, не будеш дуже журитися людською зневагою і легко стерпиш прикру обмову.
  • На цьому світі Христос також зазнав від людей зневаги, і в найтяжчу хвилину серед наруги знайомі та приятелі відреклися Його.
  • Христос Хотів терпіти муки і зневаги, а ти смієш нарікати на щось?
  • Христос мав ворогів та кривдників, а ти хочеш підтримувати зі всіма людьми приятельські і добросусідські стосунки?
  • За що ж буде вінчатися твоя терпеливість, якщо не зустрінеш на своєму шляху прикростей?
  • Яким чином станеш приятелем Христовим, якщо не хочеш терпіти ніякої кривди?
  • Терпи з Христом і за Христа, якщо хочеш разом з Ним царствувати.
  • Коли б ти хоч раз всім єством занурився у серце Ісусове і скуштував принаймні крихітку Його гарячої любові, тоді б ти вже зовсім не дбав про свою вигоду, а тішився б радше зневагою, яка тебе зустріне, бо Ісусова любов дає силу людині нехтувати собою.
  • Хто любить Ісуса і правду, хто дійсно живе духовним життям, хто звільнився від невладнаних пристрастей, той може вільно звертатися до Бога, духом линути вище себе і там солодко спочивати.
  • Хто все розуміє так, як воно є, а не так, як то люди кажуть або цінять, той справді мудрий, і той більше навчився в Бога, ніж у людей.
  • Хто вміє жити духовним життям і маловажити зовнішнім світом, той не потребує окремішнього місця і не чекає догідної пори, щоб відбувати побожні вправи.
  • Духовна людина швидко збирається з думками, бо вона ніколи не розсіює їх легковажно на зовнішній світ.
  • Їй ні фізична праця не перешкоджає, ні те заняття, яке на той час необхідне; вона швидко пристосується до кожної справи, яка випаде.
  • Хто своє серце налаштував і владнав як слід, той не дбає про дивацькі та химерні людські вчинки.
  • Людина стільки має перешкод і розсіяння, наскільки вона до якоїсь речі прив`яжеться.
  • Коли б все було гаразд із тобою, і ти як слід очистив свою душу, то це, безсумнівно, вийшло б тобі на добро і сприяло б твоєму поступу.
  • Але те, що тобі багато дечого не подобається і часто воно тебе непокоїть, свідчить, що ти ще досі не вмер остаточно для себе самого і не відокремився від усіх світських справ.
  • Ніщо так не поганить і не сковує людського серця, як та нечиста любов до створінь.
  • Тільки тоді, коли зречешся світових утіх, зможеш вдивлятися у небо і серцем раз у раз веселитися.

Розділ 2
Про покірну підлеглість.
  • Не надавай занадто великої ваги тому, хто з тобою, а хто проти, але так роби і дбай, щоб Бог був присутній в кожній справі, яку ти робиш.
  • Май чисту совість, і Бог оборонить тебе.
  • Кому Господь хоче допомогти, тому нічия злоба не зможе зашкодити.
  • Якщо вмієш мовчати і терпіти, то дочекаєшся Божої допомоги.
  • Він знає, коли і як тебе звільнити, і тому можеш цілком покластися на Нього.
  • Це Боже діло - допомагати і визволяти нас від усіх турбот.
  • Нерідко причиною до зберігання ще більшої покори є те, що інші люди знають і осуджують наші помилки.
  • Коли людина через свої помилки упокорюється, тоді легко їй помиритися з іншими, і вона без зусиль втамує гнів тих, які розгнівалися на неї.
  • Покірного Бог боронить і спасає, покірного Він любить і втішає, до покірного Він прихиляється; покірного Він щедро обдаровує великою ласкою і після упокорення підносить його до слави.
  • Покірному Він відкриває свої тайни і солодко приваблює його та запрошує до себе.
  • Покірний, якщо зустрінеться зі зневагою, досить спокійно і швидко її здолає, бо він має силу від Бога, а не від світу.
  • Не гадай собі, що ти духовно зріс, коли не вважаєш себе за гіршого від усіх людей.

Розділ 3
Про добру тихомирну людину.
  • Наперед заведи мир у себе, а тоді зможеш ще й інших заспокоювати.
  • Тихомирна людина більше корисна, ніж та, що дуже вчена.
  • Пристрасна людина навіть добру річ на зле оберне і при тому щось зле згадає.
  • Добра тихомирна людина обертає все на добре.
  • Хто завів у себе святий спокій, той не підозрює нікого; а хто з будь-чого невдоволений, того постійно тривожать всілякі підозріння: такий ні сам не має спокою, ні іншим людям не дасть.
  • Він часто таке верзе, чого б не повинен казати, і тим легковажить, що найбільше придалося б йому зробити.
  • Він зважає на те, що інші люди мають робити, а не дбає про те, до чого він сам зобов`язаний.
  • Отже подбай насамперед про себе; щойно тоді по справедливості можна буде тобі дбати і про ближнього.
  • Ти вмієш гарненько виправдати і прикрасити свої вчинки, а не хочеш прийняти вибачень інших людей.
  • Було б справедливіше, якщо б ти себе звинувачував, а свого брата виправдовував.
  • Коли хочеш, щоб тебе люди терпіли, то й ти також терпи їх.
  • Вважай, як далеко тобі до правдивої любові й покори: вона не вміє ні на когось гніватися, ні нарікати, хіба тільки на себе.
  • Невелика заслуга спілкуватися з добрими і лагідними людьми, бо це вже від природи всім до вподоби. Кожна людина прагне мати спокій і більше любить таких, що однієї з нею думки.
  • Але прожити у злагоді з такими, які вперті, перекірливі, непорядні або наші противники - це велика благодать і вельми похвальна і мужня справа.
  • Є такі люди, що в собі мають спокій і з іншими людьми також живуть у спокої.
  • А є й такі людці, які самі не мають спокою і в інших його відбирають; прикрі вони для інших, але для себе все-таки прикріші.
  • І такі бувають, що самі спокійні, а ще й інших намагаються втихомирювати.
  • А ввесь наш спокій у цьому нужденному житті має ґрунтуватися радше на покірній терпеливості, ніж на вразливості та прикрості.
  • Хто краще вміє терпіти, той більший матиме мир.
  • Такий себе переміг, він пан над світом, друг Христа і спадкоємець неба.

Розділ 4
Про чисте серце і добрий намір.
  • На двох крилах людина злітає понад земним світом, а саме на крилах правоти і чистоти.
  • Правота має бути в намірі, а чистота в почутті.
  • Правота шукає Бога, чистота знаходить Його і радіє Ним.
  • Коли станеш вільним від не владнаного почуття в серці, ні в якій добрій справі не матимеш перешкоди.
  • Коли нічого іншого не прагнеш і не шукаєш, а тільки волі Божої і добра ближнього, то досягнеш свободи серця.
  • Коли твоє серце буде чисте і праведне, тоді кожне створіння стане тобі дзеркалом життя і книгою святої науки.
  • Немає створіння настільки дрібного і нікчемного, яке б не виявляло Божої досконалості.
  • Коли твоє серце буде добре й чисте, тоді все без перешкоди побачиш і як слід зрозумієш.
  • Чисте серце прозирає в небо і пекло.
  • Хто який є в серці, так він судить словами.
  • Якщо є якась радість на світі, то зазнає її неодмінно людина чиста серцем.
  • А коли є якась мука і скрута, то найбільше вона дається нечистій совісті.
  • Як залізо, вкинуте у вогонь, тратить іржу і розпікається, так і людина, яка всім серцем тулиться до Бога, скидає з себе лінощі і перетворюється зовсім у нову людину.
  • Як тільки людина почне ледащіти, тоді вона боїться й легенької праці і радо приймає втіху від світу.
  • Але як тільки вона зробить зусилля, щоб перемогти себе і мужньо йти по Божій дорозі, тоді вже менше відчуває те, що давніше важко їй давалося.

Розділ 5
Роздумування над собою.
  • Ми не можемо занадто довіряти собі, бо часто бракує нам ласки Божої та розуму.
  • Є у нас крихітка світла, та й ту тратимо через недбайливість.
  • Нераз навіть не зауважуємо того, як дуже наше серце засліплене.
  • Нерідко чинимо зло і, що ще гірше, виправдовуємо це.
  • Деколи непокоїть нас пристрасть, а ми гадаємо, що це ревність.
  • Інших людей ми осуджуємо за дрібниці, а в себе важчі прогріхи пропускаємо.
  • Ми досить швидко відчуваємо і розважуємо те, що терпимо від інших людей, а не добачаємо того, скільки люди натерпілися від нас.
  • Той, хто добре і по справедливості розглянув би свої вчинки, певно, не судив би тяжко когось іншого.
  • Людина, яка живе духовним життям, перш за все дбає про свою власну душу; а хто пильно вважає на себе самого, той радо мовчить про інших.
  • Ти ніколи не станеш духовним і побожним, доки займатимешся чужими справами і не будеш добре пильнувати себе.
  • Коли всіма силами вважаєш на себе і Бога, тоді те, що бачиш на світі, мало чим занепокоїть тебе.
  • Де ти буваєш, коли немає тебе вдома? І що ти досягнув тим, що переміг думками ввесь світ, а себе занедбав?
  • Коли хочеш мати мир і правдиву єдність у серці, то мусиш все стороннє залишити, а тільки себе самого мати перед очима.
  • Тоді багато осягнеш, коли будеш остерігатися всілякої журби за світ.
  • Багато втратиш, якщо будеш високо цінити якусь дочасну річ.
  • Нехай ніщо не буде для тебе ані великим, ані високим, ані гарним, ані приємним, окрім єдиного Бога, або того, що є від Нього.
  • Вважай марною всіляку втіху, яку принесе тобі будь-яке створіння.
  • Душа, яка любить Бога, погорджує всім тим, що нижче від Нього.
  • Один тільки Бог вічний і безмежний, що все наповняє, є втіхою для душі і правдивою радістю серця.

Розділ 6
Про радощі чистої совісті.
  • Слава доброго чоловіка - це засвідчення чистої совісті.
  • Май чисту совість, і будеш завжди веселий.
  • Чиста совість у змозі чимало перенести і навіть серед прикростей вона буває дуже весела.
  • Коли твоє серце не докорятиме тобі, будеш солодко спочивати.
  • Не тішся, хіба що тоді, коли ти зробив щось добре.
  • Лихі люди ніколи не мають правдивої веселості і не зазнають спокою в серці, бо "для безбожних нема спокою", - каже Господь (Іс.57,21).
  • А коли б вони сказали: "Ми спокійні, нещастя не спаде на нас, та й хто посміє нам прикрість вчинити?" - ти їм не вір. Нараз запалає гнів Божий, справи їхні зведуться нанівець, а думки щезнуть.
  • Тому, хто любить, неважко і серед своєї журби похвалитися: - це значить хвалитися хрестом Господнім.
  • Недовга та слава, яку люди чинять або збирають.
  • Зі світовою славою йде смуток у парі.
  • Слава ж добрих людей є в їхній чистій совісті, а не в людей на язиці.
  • Веселість праведних є ради Бога і в Бозі, і радість їх правдива.
  • Хто бажає правдивої і вічної слави, той не дбає про дочасну.
  • А хто шукає дочасної слави або хто не погорджує нею всім серцем, той дає доказ, що небесну славу не дуже полюбляє.
  • Той має святий спокій у серці, хто не дбає ні про похвалу, ні про догану.
  • У кого совість чиста, того легко можна буде задовільнити і заспокоїти.
  • Ти не є праведніший, коли тебе люди хвалять, ані гірший, коли тебе ганять.
  • Яким ти є, таким ти є; та й годі вважати себе вищим, ніж ти є перед лицем Божим.
  • Коли вважаєш на те, який ти є у своєму серці, то не будеш звертати увагу, що там люди у світі говорять про тебе.
  • Чоловік дивиться на лице, Господь же дивиться на серце (І Сам. 16,7).
  • Чоловік судить діла, а Бог важить наміри.
  • Завжди добре робити, а не мати себе на думці - це ознака покірливої душі.
  • Небажання прийняти втіхи від створіння, хоч яке б воно  не було - це ознака великої чистоти і надії в серці.
  • Хто не шукає для себе ніякого засвідчення на світі, той, без сумніву, весь поклався на Бога.
  • Бо святий Павло каже: "Не той випробуваний, хто сам себе вихваляє, але той, кого Бог хвалить" (ІІ Кор. 10,18).
  • З Богом у серці жити і ніяким вподобанням не в`язатися зі світом - це стан духовного чоловіка.

Розділ 7
Про любов Ісуса понад усе.
  • Щасливий той, хто розуміє, що то значить любити Ісуса, а себе заради Нього за ніщо мати.
  • Нераз треба задля свого улюбленого і від бажаної речі відмовитися, бо Ісус хоче, щоб Його Єдиного понад усе любити.
  • Прив`язаність до створіння зрадлива і нетривала, а любов до Ісуса вірна і вічна.
  • Хто прив`яжеться до створіння, той загубиться в минулому, а хто припаде до Ісуса - стане сильним у вічності.
  • Його люби і тримайся, як приятеля; Того, який не покине тебе навіть тоді, коли всі відступлять, і не дасть тобі наприкінці загинути.
  • Хочеш чи не хочеш, але треба буде колись з усім розлучитися.
  • Тримайся Христа в житті і смерті. Покладися на Його вірну любов: Він один зможе тобі допомогти, коли всі інші тебе покинуть.
  • Твій улюблений є такої вдачі, що не хоче, щоб ти допустив ще когось стороннього до себе; Він єдиний бажає мати твоє серце і як володар засісти на своєму власному престолі.
  • Коли зумієш відсторонитися від усілякого створіння, тоді Ісус радо схоче у тебе гостювати.
  • З часом переконаєшся, що майже все те пропало, у чому ти покладався на людей, а не на Ісуса.
  • Не надійся та не покладайся на тростину, що нею колише вітер, бо кожна смертна людина - то трава, і вся слава її. як цвіт трави зів`яне (Іс. 40,6-7).
  • Швидко ошукаєшся, якщо будеш дивитися тільки на зовнішню людську подобу.
  • Бо коли шукаєш своєї втіхи і користі в інших людях, дуже часто зазнаєш втрати.

Розділ 8
Про щиру дружбу з Ісусом.
  • Коли всюди шукаєш Ісуса, то, без сумніву, знайдеш Його.
  • А коли шукаєш себе самого, то також знайдеш, але на свою погибель.
  • Бо хто не шукає Ісуса, той сам собі більше шкодить, аніж увесь світ і всі вороги.
  • Коли Ісус є з тобою, тоді все йде гаразд і ніщо не видається тяжким; а коли немає Його - все йде тяжко.
  • Коли Ісус мовчить у твоєму серці, лиха тоді втіха; а коли Він хоч одне слівце промовить, відчуєш велику радість.
  • Чи Марія Магдалина не встала зразу ж з того місця, де плакала, як тільки Марта сказала їй: "Учитель прийшов і тебе кличе!" (Йо. 11,28).
  • Щаслива та година, коли Ісус кличе від сліз до сердечної радості.
  • Як тобі сумно й тяжко без Ісуса! Який ти нерозумний і пустий, коли бажаєш чогось ще крім Ісуса.
  • Чи це не буде більша втрата, якщо б ти увесь світ втратив?
  • Що може тобі дати світ без Ісуса?
  • Жити без Ісуса - це тяжке пекло; а з Ісусом бути - солодкий рай.
  • Коли Ісус буде з тобою, ніякий ворог не зможе нашкодити тобі.
  • Хто знайде Ісуса, той здобуде дорогий скарб: такий, що понад усі скарби.
  • А хто втратить Ісуса, той незмірно багато тратить: більше ніж увесь світ.
  • Найбідніший той, хто живе без Ісуса, а найбагатший той, хто - з Ним.
  • Велика то штука - вміти жити з Ісусом, та й велика мудрість - триматися Його.
  • Будь покірний і тихомирний, і Він буде з тобою.
  • Будь побожний та спокійний, й Ісус залишиться з тобою.
  • Хутко можеш віддалити від себе Ісуса і втратити Його ласку, коли закортить тобі звернутися до світу.
  • А коли Його відправиш і втратиш, до кого ж пригорнишся і якого тоді шукатимеш приятеля?
  • Без приятеля не зможеш щасливо жити, і якщо Ісус не буде твоїм найсердечнішим приятелем, будеш дуже сумний і самотній.
  • Тому не мудро чиниш, якщо на когось іншого покладаєшся або кимось іншим тішишся.
  • Треба хотіти радше увесь світ на себе нацькувати, ніж образити Ісуса.
  • Із усіх дорогих тобі осіб нехай один тільки Ісус стане твоїм найбільшим улюбленцем.
  • Маєш любити всіх людей ради Ісуса - задля Нього самого.
  • Єдиного Ісуса Христа треба всім серцем любити, бо Він найдобріший і найвірніший за всіх приятелів.
  • Задля Нього і при Ньому як приятелі, так і вороги нехай будуть тобі дорогими; за них усіх маєш молитися до Ісуса, щоб вони пізнали і полюбили Його.
  • Ніколи не бажай для себе особливої похвали чи любові, бо це належить єдиному Богу, який рівного Собі не має.
  • І не бажай собі того, щоб хтось носив тебе у своєму серці, і ти ні в кого не закохуйся: тільки Ісус хай буде в твоєму серці і в серці кожного доброго чоловіка.
  • Будь чистий, май вільне серце, не з`єднане ні з яким створінням.
  • Маєш бути сам-самісінький і чисте серце принести Ісусові, коли хочеш мати спокій і бачити, який солодкий Господь (Пс. 33,9).
  • Та правду сказати, не дійдеш до того, якщо тебе не випередить і не притягне до себе Його ласка, щоб ти, нічим не зв`язаний і вільний, сам душею з Ним єдиним з`єднався.
  • Бо коли Божа благодать прийде до чоловіка, тоді він набирає сили до всього. А коли вона покидає його, тоді він стає вбогим і немічним, та немов призначеним для того, щоб біда била його.
  • Проте він не повинен ані занепадати духом, ані в розпуку, а спокійно здатися на волю Божу і все, що випаде йому, перетерпіти на славу Ісуса Христа. Бо після зими приходить літо, після ночі знову настає світлий день, а після бурі - ясна погода.

Розділ 9
Про відсутність будь-якої втіхи.
  • Не тяжко гордувати людською втіхою тоді, коли є втіха Божа.
  • Але велика це річ, коли хтось може обійтися без втіхи як людської, так і Божої, а задля Господньої слави радо бажає терпіти самоту в серці та й ні в чому не шукає себе самого, й не покладається на свою заслугу.
  • Що в тому великого, що ти веселий і побожний тоді, коли благодать до серця прибуде?
  • Така година для всіх жадана.
  • Легко тому жити, кого Божа благодать несе.
  • Тай яке тут диво, що той не чує тягару, кого Всемогутній на руках несе і веде найвищий Провідник?
  • Ми завжди раді все щось мати на свою втіху, тому людині важко відрікатися від себе.
  • Святий мученик Лаврентій разом зі своїм священиком переміг світ, бо відкинув усе, що на цьому світі видавалося приманливим; він із любові до Христа спокійно переносив і те, що забрали від нього Божого архієрея, Папу Сикста, якого дуже любив.
  • Так св. мученик силою любові до Творця переміг прив`язання до людини і бажав радше подобатися Богові, ніж людської втіхи.
  • Так і ти вчися з любові до Бога розлучатися зі своїм давнім і добрим приятелем.
  • І не впадай в тугу, коли тебе приятель покине: бо ж знаєш, що всі ми колись нарешті мусимо розлучатися.
  • Тяжко і довго людина мусить боротися сама з собою, поки вона навчиться підкоряти собі своє тіло і всі свої бажання звертати до Бога.
  • Доки людина на себе покладається, вона дуже жадна людських втіх.
  • Але хто правдивий христолюбець і пильно прямує до чесноти, той не жадний таких втіх і не шукає тих смислових солодощів, але радше пильнує тяжкі подвиги і Христа ради піднімається до великих трудів.
  • Отож, коли Бог дає тобі духовну втіху, прийми її з подякою; але знай, що це Божий дар, а не твоя заслуга.
  • Не пишайся, не тішся над міру і надаремне не надійся на себе, а радше за той дар будь покірнішим, обережнішим і стараннішим у всіх своїх справах; бо така година минеться, а потім прийде спокуса.
  • Коли втіхи вже не стане, не впадай зразу ж у розпуку; але покірно і терпеливо чекай на благодать з неба, бо Бог всемогутній може знову дати тобі ще більшу втіху.
  • Це ані не нове, ані небувале для тих, що знають Божі дороги; бо великі святі і старозавітні пророки нераз відчували таку переміну.
  • Так один із них, відчуваючи на собі благодать Божу, мовив: "Я сказав у моїх достатках; не захитаюся по вік" (Пс.29,7).
  • А чого зазнав у своїм серці, коли благодаті не стало, те він висловив наступними словами: "Ти відвернув лице своє від мене і я стривожився" (Пс. 39,8).
  • Проте він зовсім не впадає у розпуку, а ще гарячіше благає Бога і так каже: "До тебе, Господи, взиватиму і Бога мого благатиму" (Пс. 29,9).
  • Нарешті збирає овоч своєї молитви і засвідчує її вислухання словами: "Господь вислухав і змилувався наді мною: Господь прийшов мені на допомогу" (Пс. 29,11).
  • Але в якій? "Ти перемінив мені, каже, мій плач у радість і звеселив мене втіхою" (Пс. 29,12).
  • Коли ось таке відбувалося з великими святими, то й нам, немічним і бідолашним, непотрібно впадати у розпуку, коли раз буваємо ревні, а інший раз мляві.
  • Бо дух приходить і відходить за своєю волею та вподобанням. Тому блаженний Йов каже: "Навідуватись до нього щоранку, і випробовувати його щохвилі" (Йов 7,18).
  • Так на що ж я можу надіятися, або на що я маю уповати, як не на єдине змилування Боже і не на одиноку надію на небесну ласку?
  • Бо нехай би були коло мене чи то добрі люди, чи побожна братія, чи вірні друзі, чи то святі книги, чи гарні писання, чи, нарешті, солодкий спів та пісні.
  • Все те мало що допомагає мені, мало що значить, коли мене благодать залишила і покинула на мою біду.
  • Тоді нема вже кращого ліку за терпеливість і самозречення, як здатися на волю Божу.
  • Я ще ніколи не бачив благочестивого і побожного чоловіка, який не зазнав би позбавлення ласки і не чув у собі зменшення ревності.
  • Жоден святий не був до тієї висоти піднятий і осяяний, щоб він перед тим чи опісля не мав спокус.
  • Бо спокуса звичайно буває попередньою ознакою наступаючої втіхи.
  • Тільки тим, хто вберіг себе від спокус, обіцяно небесну втіху: "Переможцю дам спожити від дерева життя, що в Божому раю" (Од. 2,7).
  • Божа ж втіха на те дається, щоб людина набрала сили витримати в прикростях. І на те також приходить спокуса, щоб людина із-за гаразду не пишалась.
  • Спокусник не спить, і змисловість ще не завмерла, тому не лінуйся готуватися до боротьби; бо ліворуч і праворуч тебе такі вороги, які ніколи не дармують.

Розділ 10
Про вдячність за благодать Божу.
  • Чому шукаєш спокою, коли ти для боротьби народився?
  • Готуйся більше до терпеливості, ніж до втіхи, швидше до несення хреста, ніж до радості.
  • Бо хто зі світських людей не хотів би радо прийняти втіхи та духовної радості, якби тільки міг її завжди дістати?
  • Бо духовні втіхи вищі за всі світові радощі і тілесні розкоші.
  • А всі світові радощі, то або марні, або погані. Лиш духовні радощі милі й чесні, бо вони походять із чеснот, і Бог налив їх у чисті серця.
  • Але ніхто не може безупинно за своїм бажанням одержувати ті небесні втіхи, бо хвиля спокуси не дає довго на себе чекати.
  • Хибна свобода духа і завелика впевненість у собі - це велика перепона для відвідин з висот.
  • Бог творить добро, даючи нам ласку втіхи; але людина зле робить, коли вона за все те не віддячується Богові.
  • І тому не можуть спливати на нас дари ласки, якщо ми буваємо невдячними Творцеві та не повертаємо всього знову до первісного джерела.
  • Бо ласка завжди належиться тому, хто гідно за неї дякує, а від гордого відбирається те, що звичайно дається покірливому.
  • Я не хочу такої втіхи, яка позбавляє мене сокрушення серця, і не прагну такого боговидіння, яке веде до гордості.
  • Бо все те, що високе, - святе; не все, що солодке, - добре; та й не кожне бажання; не все, що нам дороге, Богові миле.
  • Радо приймаю таку ласку, з якою завжди стаю покірніший і богобоязні ший, та більш готовий до самозречення.
  • Кого наділення благодаті просвітило, а відібрання її гірко провчило, той не наважиться приписувати собі що-небудь доброго: але він радше буде визнавати свою бідноту і наготу.
  • Дай Богові, що Боже, а собі залиши те, що твоє - це значить: віддай Богові дяку за благодать і знай, що тільки твоя вина і та кара, яка належиться за провину.
  • Став себе постійно на найнижчому місці, а дасться тобі найвище, бо нема найвищого без найнижчого.
  • Ті, що в Бога найбільші святі, у своїх власних очах бувають найменшими; чим більша їхня слава, тим покірніше вони в серці.
  • Повні правди і небесної слави, вони не жадні марного розголосу.
  • Божою силою змінені і скріплені, вони ніяк не можуть бути гордими.
  • А ті, які все добро, яке тільки одержали, Богові приписують, не шукають слави в людей, але вони жадні тієї слави, що походить від єдиного Бога; вони перш за все бажають хвали Божої від себе і від усіх святих і постійно до Нього прямують.
  • Так і ти будь вдячний за найменший дар, і будеш гідний отримати ще більший.
  • Нехай навіть і найменша річ буде в тебе за найбільший дар, а маловажна дрібниця за нечуваний дарунок.
  • Якщо звернути увагу на достойність Давця, ніякий дар не видається малим, ані дуже благеньким. Бо не може бути малою та річ, яку дає найвищий Бог.
  • І навіть коли зішле кару чи бич, вони мають бути милі, бо Він завжди чинить те для нашого спасіння, коли якийсь допуст на нас зсилає .
  • Хто бажає зберегти ласку Божу, хай буде вдячний за вділення благодаті і терпеливий, коли її не стане; хай буде обережний і покірливий, щоб її не втратити.

Розділ 11
Про невеличке число приятелів хреста Ісусового.
  • Ісус має тепер чимало приятелів свого Небесного Царства, а замало своїх хрестоносців.
  • Має багато жадних втіхи, але обмаль таких, які бажають собі прикростей.
  • Він застає багатьох товаришів за столом, але обмаль за поміркованістю.
  • Всі бажають з ним веселитися, але мало хто хоче щось задля Нього перетерпіти.
  • Багато людей йде за Ісусом до ламання хліба, але мало хто з них аж до пиття з чаші страждання.
  • Чимало людей віддає честь Його чудам, а мало хто йде вслід за неславою Його хреста.
  • Багато людей любить Ісуса, доки не стріне їх якась прикрість.
  • Багато хвалять і благословлять Його, коли одержать від Нього якісь втіхи.
  • Але нехай тільки Ісус віддалиться й на хвильку їх покине, то або нарікають, або цілком занепадають духом.
  • Зате ті, що люблять Ісуса ради Ісуса, а не задля власної втіхи, ті так само благословлять Його у всякій журбі і скруті серця, як і в хвилі найбільшої втіхи.
  • І коли б Він зовсім не хотів дати їм втіхи, то вони все-таки хвалили б Його і складали б Йому подяку.
  • О, яку велику силу має чиста любов Ісуса, не змішана ні з якою власною користю ані самолюбством!
  • Чи не доречно наймитами звати всіх тих, що завжди тільки утіх шукають?
  • Чи ті, що постійно промишляють для своєї користі чи зиску, не дають доказу, що вони себе більше люблять, аніж Христа?
  • Де знайти такого, хто хотів би служити Богові, не потребуючи подяки?
  • Рідко коли знайдеться така духовна людина, яка б всього зреклася.
  • Бо хто знайде такого, що по правді вбогий духом і вільний від будь-якого прив`язання до створіння?
  • Ціна його, як тієї речі, що здалека та й від краю світу (Прип. 31,10).
  • Коли людина роздасть увесь свій маєток, то це ще не велике діло.
  • І коли буде тяжко покутувати, то це мало що ще значить.
  • І коли здобуде все знання, то далеко йому ще до кінця.
  • І коли він матиме великі чесноти і вельми гарячу побожність, то багато ще бракуватиме йому того, у чому в нього найбільша потреба.
  • Що це таке? Хай зречеться всього і себе відречеться, нехай свою волю зовсім полишить і ні сліду не зоставить від любові до себе.
  • А коли він зробить усе те, що вважає за свій обов`язок, нехай думає, що нічого не зробив.
  • Нехай не надає великого значення тому, що можна високо цінити, але нехай назве себе непотрібним слугою, як Свята Правда каже: "Коли ви все те зробили, що було вам наказано, говоріть: ми не потрібні слуги" (Лк. 17,10).
  • Лиш тоді він справді зможе стати вбогим духом, мовлячи з Пророком: "Я однісінький і вбогий" (Пс. 24,16).
  • Однак немає нікого багатшого, могутнішого, сильнішого за того, хто вміє покинути себе та й все інше і найглибше впокоритися.

Розділ 12
Про царську дорогу святого хреста.
  • Багато декому жорстокою здається така мова: "Відречися себе самого, візьми свій хрест, та йди слідом за Ісусом" (Мт. 16,24; Лк. 9,23).
  • Але далеко прикріше почути таке останнє слово: "Йдіть геть від мене, прокляті, у вогонь вічний!" (Мт. 25,41).
  • А ті люди, що тепер радо слухають слова про хрест і йдуть услід за Ним, потім не будуть боятися слухати слів вічного осудження.
  • Цей знак хреста з`явиться на небі, коли Господь прийде судити.
  • Тоді всі слуги хреста, які за життя уподібнювалися Розп`ятому, приступлять до Христа-судді з великою надією.
  • Тож чому боїшся взяти на себе хрест? По ньому йдеться до Царства Небесного!
  • У хресті спасіння, в хресті життя, в хресті охорона від ворогів, в хресті джерело небесних солодощів, у хресті сила для розуму, в хресті радість для душі, в хресті ввесь зміст чесноти, в хресті завершення святості.
  • Немає для душі спасіння ні надії на вічне життя, як тільки у хресті.
  • Так візьми свій хрест і йди вслід за Ісусом, і зайдеш у вічне життя.
  • Він ішов перед тобою, несучи свого хреста, і вмер за тебе на хресті для того, щоб і ти носив свій хрест і бажав на хресті вмерти.
  • Бо коли вмреш разом з Ним, то разом з Ним і житимеш; а коли будеш Йому товаришем у стражданні, то будеш товаришем і в славі.
  • На хресті все основується і все залежить від умирання, і немає іншої дороги до життя і до правдивого спокою в серці, як дорога святого хреста і щоденного умертвіння.
  • Йди, куди хочеш, шукай, чого хочеш, - а не знайдеш ані вгорі вищої, ані внизу безпечнішої дороги, крім святого хреста.
  • Уклади собі і впорядкуй усе як сам хочеш і зрозумієш, і побачиш, що завжди треба щось витерпіти; чи доброхіть, чи знеохоту, щоб стрінути хрест.
  • Бо або на тілі почуєш біль, або в душі буде тобі серце боліти.
  • Нераз Бог тебе полишить, нераз ближній допече. та, що більше, часто сам собі тягарем станеш.
  • А однак ніякий лік ані втіха не зможе ні допомогти тобі, ні дати пільги: але мусиш терпіти, доки Бог схоче.
  • Бо Бог так хоче, щоб ти вчився терпіти лихо без втіхи, щоб ти Йому цілком корився і через прикрості ставав покірнішим.
  • Ніхто так не відчуває мук Христових, як той, кому прийдеться колись таке саме терпіти.
  • Так, хрест завжди готовий і всюди чекає на тебе.
  • Не встигнеш від нього утекти, куди не побіжиш; бо куди не прийдеш, приносиш і себе й завжди з собою стрінешся.
  • Подивишся вгору чи вниз, оглянешся довкола себе і заглибишся у своє серце - всюди знайдеш хрест, і всюди мусиш зберігати терпеливість, якщо хочеш мати спокій у серці й заслужити собі на вінець вічної слави.
  • Коли радо несеш хрест, то й він тебе підніме і заведе тебе до бажаного кінця, себто туди, де терпіння скінчиться, хоч це буде не тут, не на землі.
  • Коли ж ти неохоче його носиш, завдаєш собі тягару і ще більше обтяжуєш себе - але все-таки мусиш носити.
  • Коли скинеш із себе один хрест, то неодмінно знайдеш другий, але знай, що ще важчий.
  • Чи гадаєш, що втечеш перед ним, чого не встиг ні один смертний чоловік обминути?
  • Котрий святий жив на світі без хреста і прикрості?
  • Навіть Господь наш, Ісус Христос, доки тут жив, не пробув ні одної години без болю і терпіння. "Бо треба було, - каже, - щоб Христос терпів муки і воскрес із мертвих і так увійшов у свою славу" (Лк. 24,26).
  • І яким чином ти шукаєш іншої дороги, крім цієї царської дороги святого хреста?
  • Все життя Христове було тільки хрестом та мукою - а ти шукаєш для себе спокою і радості?
  • Помиляєшся, так помиляєшся, коли шукаєш чогось іншого, замість того, щоб терпіти прикрості; бо все те смертне життя повне недолі й обставлене довкола хрестами.
  • І чим вище в духовному житті зросте, тим тяжчі хрести він нераз стрічатиме, бо біль вигнання його через любов збільшується.
  • Проте людина, хоч і така нещасна, все ж не буває без пільги і втіхи, і вона відчуває, які великі плоди приносить їй терпеливе зношення хреста.
  • Бо як тільки вона доброхіть піддається йому, ввесь її прикрий тягар перемінюється надією на Божу ласку і втіху.
  • І чим більше тіло знесилюється терпінням, тим дужче кріпиться його дух внутрішньою благодаттю.
  • А нераз, завдяки любові і прив`язанню до хреста Христового, вона стільки набирає сил із бажання терпінь і прикростей, що вже не хотіла б жити без болю і страждань: бо вона переконана, що тим миліша Богові, чим більше і тяжче зможе ради Нього терпіти.
  • Так річ, то не людська, але Христова ласка, що в немічному тілі так багато може вчинити, що воно всією жагою серця до того припадає і те любить, від чого вже з природи відвертається і втікає.
  • Людині не до вподоби: носити хрест, любити хрест, карати і неволити тіло, втікати від почестей, радо зносити зневаги, себе за ніщо мати, бажати собі приниження, терпеливо зносити всілякі прикрості разом зі шкодами та й не бажати собі ніякого гаразду на цьому світі.
  • Коли пильнуєш тільки себе, тоді нічого такого не зможеш зробити з собою.
  • Але коли надієшся на Господа, сила з неба скріпить тебе, і під твою владу упокориться і світ, і тіло.
  • Та навіть і ворога, диявола, не будеш боятися, коли озброїшся силою віри і позначиш себе знаком хреста Христового.
  • Отже, будь готовий, як добрий і вірний Христовий слуга, носити мужньо хрест Господа твого, що з любові до тебе дав розп`яти себе.
  • Приготуйся до того, щоб зносити багато прикростей і всіляку недолю цього нужденного життя, бо вони й так стрінуть тебе, де б ти не був; по правді й так наткнешся на них, де б ти не ховався.
  • Так має бути й нема іншої ради на те, щоб позбутися прикрого терпіння та болю, як тільки, щоб покірно піддатися Божій волі.
  • Охоче пий чашу Господню, коли бажаєш стати приятелем Його і тримати з Ним спілку.
  • Втіхи залиши Божій волі: нехай Він сам ними так орудує, як Йому подобається.
  • А ти будь готовий терпіти прикрості і вважай їх за найбільші втіхи, бо сьогочасні терпіння не в силі заслужити на прийдешню славу (Рм. 8,18), навіть коли б ти сам зміг усі перенести.
  • Коли ти вже дійдеш до того, що терпіння стане тобі солодким і милим ради Христа, тоді знай, що гаразд із тобою, бо ти знайшов рай на землі.
  • Доки тобі терпіння прикре й ти намагаєшся від нього утекти, доти зле тобі буде, і погоня терпіння всюди побіжить услід за тобою.
  • Коли ти готовий до того, що повинно бути, себто терпіння і вмертвіння, незабаром стане краще і ти знайдеш спокій.
  • Навіть хоч би тебе, як св.. Павла, піднято аж до третього неба, то тим ще не будеш забезпечений від усіляких прикростей і терпінь.
  • "Я, - сказав Ісус, - покажу йому, скільки то він має терпіти задля ймення мого" (Ді. 9,16).
  • Так, лишається тобі терпіти, коли ти радий любити Ісуса і Йому повік служити.
  • О, коли ти був гідний що-небудь терпіти ймення Ісусового! Яка то велика слава чекала б тебе за те, яка велика була б радість для всіх святих Божих, який також повчальний приклад для ближнього!
  • Бо терпеливість усі хвалять, хоч тільки дехто хоче терпіти.
  • По справедливості, ти повинен охоче бодай трохи Христа ради терпіти, коли багато людей далеко тяжче терпить задля світу.
  • Знай, як певну річ, те, що повинен жити життям умертвіння.
  • І чим більше хтось замре для себе, тим більше він починає жити для Бога.
  • Ніхто не є в силі збагнути небесні правди, коли не впокориться і не буде ради Христа зносити прикрості.
  • Немає нічого для тебе спасеннішого на цьому світі над те, щоб радо терпіти задля Христа.
  • А коли б ти зупинився перед вибором, то повинен радше бажати ради Христа терпіти прикрості, ніж веселитися різними втіхами: бо тільки таким чином ти став би більше подібний до Христа і більше схожий на всіх святих.
  • Бо наша заслуга і наш духовний поступ не основується на великих радощах, ані на втіхах, але радше на зношенні великих прикростей і терпінь.
  • Бо коли б для спасіння людей було щось краще і корисніше за терпіння, то Христос неодмінно би на те вказав і словом, і прикладом.
  • А Він виразно заохочує своїх невідступних учнів і всіх, хто бажає йти Його шляхом, щоб хрест свій несли, і так каже: "Хто хоче йти за мною, нехай відречеться себе самого і візьме свій хрест на себе та й іде вслід за мною" (Мт.16,24; Лк.9,23).
  • Коли ми все це прочитали і добре поміркували, то повинні зробити собі таку постанову: "Треба нам через багато терпінь іти до Царства Божого!" (Ді.14,22).

Немає коментарів:

Дописати коментар